Nya jacka .... + lite till.

Haley behöver en ny jacka till vintern. Trodde först att den från förra året kunde funka men den är kort både i armarna och nere vid kanten. Hon växer så det knakar kan man säga. Funderar på denna dunjackan från Zara. Skulle dock vilja känna på den så jag vet hur tjock den är innan jag beställer från Spanien. Tror den kan passa annars, lagom lång, inte så bylsig och plus för den gosiga pälskragen.
 
Fick en kommentar av en vän som frågade varför jag inte "bara köper en jacka från Polarn & Pyret". Ärligt talat har jag aldrig varit förtjust i deras kläder och ännu mindre förtjust blir jag efter att ha läst tråd efter tråd på familjeliv där föräldrar höjer deras kläder till skyarna och anser att det är status att ha deras ytterkläder. Vänta jag måste bara vända mig om och spy lite.... sådär... min klädfilosofi till barn är lite mer, köpa det som är fint och ANVÄNDA alla plagg. Många säger att de köper "slit & släng" kläder och "dagiskläder" till sina barn som är både fula och sunkiga. Varför? Varför inte bara köpa fina plagg till sitt barn (med fina menar jag hela, rena plagg som man själv och barnet gillar) som de får använda när som helst. Varför ska man köpa ett sunkigt klädpaket på tradera som barnet kan ha på dagis när man kan köpa ett fint klädpaket? Barn leker, kladdar, målar, äter, spiller osv. Varför inte vara fint klädd och nedkladdad än sunkigt klädd och nedkladdad? Sen självklart är det ju lite speciellt att klä sig fin på julafton osv, men min dotter tycker det är lika speciellt att klä sig extra fin till dagis ibland (då snackar vi tyllklänningar, prinsessklänningar osv....) och det får hon, och hon får leka och göra precis vad som helst iklädd dessa kläder också, för vet ni en sak.... vi har faktiskt en tvättmaskin.... och vi lever på 2010-talet, kläder går att få rena och de går att laga utan problem. 
 
Oj vad detta inlägget blev långt.... skulle ju bara skriva om jackan.... hoppas jag inte trampar på någons tår.... alla är olika, jag ville bara skriva lite hur jag ser på det hela.... för även om folk vägrar tro det så är barnkäder ett hett ämne, rik eller fattig, tjock eller smal, genus eller icke genus, vi har en åsikt, alla har det!
 
/Lilla H
Kommentarer
ellenojag säger:

Så sant så sant vi tänker så lika där!!
Och tack för kommentaren om Hugos kläder, jag är ju allergisk mot tryck på kläderna och speciellt spindelmannan och liknande! Och blir lika glad varje gång HM, Kappahl lindex gör "Hugo-plagg" de köps dem direkt, för det händer ju inte allt för ofta ;)
Jag köpte en Mini a Ture vinterjacka till Ellen, som hon kan ha på dagis och när hon leker i snön, sen har hon ju den underbara från RL i dun, men det får hon faktiskt INTE gå till dagis i, det är nog typ det ända plagget jag tänker så om :)

2012-10-31 / 12:44:52
URL: http://ellenojag.blogspot.com
Petra Olsson säger:

Håller med :)varför inte vara fin jämt:)så mkt fint som finns till de små söta.
Dessutom när det går att tvätta,jag har sagt till vår förskola att det gör inget om de kladdar eller får färg på kläder eller rullar sig i lera,nja kanske inte ligger i en lerpöl men:)det gör inget.

Svar: Precis man kan ju tvätta.
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 14:21:25
URL: http://mammansprinsessor.blogg.se/
mrsjanuary säger:

Håller med dig. Vi äger inte heller några Polarn o Pyret-plagg. Här i våra krokar har det gått hysteri i dem och jag kräker på dem och vägrar köpa dem. Badkläderna är nog de enda jag kan tänka mig.
Kram

2012-10-31 / 15:01:20
URL: http://www.mrsjanuary.blogspot.com
Hanna- mamma till Elina och Molly säger:

Håller med dig, vara tjejer får ha på sig precis vad de vill nästan iallafall, försöker styra så att det inte blir prickigt, blommigt, randigt tillsammans men mest för att jag inte klarar av det;) jag brukar alltid lägga fram kläder innan och så länge det är klänningar så protestera dem inte;) och vad gör det om det blir skitigt då har de ju haft skoj under dagen;)
Btw paraplyet är från br leksaker

Kram

2012-10-31 / 15:15:29
URL: http://Fruhanna.blogg.se
Jasmine säger:

Tycker personligen det är korkat att köpa dyra märkeskläder till barn. Dom växer ju ur det så snabbt iallafall! Fast som du skriver så behöver ju inte det betyda fula kläder bara för att dom är billiga.
SV: Hehe hoppas du unnade dig bakelsen=)

Svar: Det måste som sagt inte vara dyra märkeskläder bara för att de skall vara fina.
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 16:06:25
URL: http://baciatutti.blogspot.it/
malin säger:

Jag köper inte så mycket märkeskläder till Alma utan jag älskar kläder som Bamse, Pippi, Smurfarna, Mimmi osv =)
Jag har faktiskt inte heller förstått det där med "dagiskläder", jag skulle aldrig lämna henne med kläder som har fläckar eller ens ha det som extra kläder.

Svar: Mimmi och Bamsekläderna är jag väldigt förtjust i!
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 20:59:31
URL: http://malinfaltz.blogspot.com
Sandra B säger:

Håller med fullständigt,väljer det jag tycker är snyggt men inte med en för dyr prislapp, det växs ju ur så snabbt.
Varför nåt fult när man kan välja fint!

Svar: Precis!
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 21:07:23
Fröken M säger:

Super fin jacka !!
V har ett fåtal plagg från polarn och pyret, men jag kan inte påstå att jag tycker dom kläderna är bättre än något annat - bara betydligt dyrare !!

Svar: Inte alls förtjust i pop.
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 21:32:53
URL: http://frokenmela.se
maria eek säger:

Gillar inte heller "Dagiskläder". Skulle aldrig sätta på barnen något som jag inte tyckte var fint. är för fåfäng för det :)

Svar: Jo lite samma här.
homeawayfromhome.blogg.se

2012-10-31 / 23:14:42
URL: http://babyyoucancallmesven.blogg.se/
ellenojag säger:

haha ja men så gör vi också, går all in på alla de där trycken på trosorna och pyjamasarna, perfekt!! alla glada och nöjda haha!

2012-11-01 / 18:31:37
URL: http://ellenojag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!