man eller kvinna

Man hör kommentarer ständigt om flickor och pojkar. Att man skall uppfostra dem så könlöst som möjligt. När jag fick barn trodde jag också att det var pga samhället kvinnor och män är så olika. Men nu har jag insett att jag hade fel. Biologin spelar stor roll också. Jag ser det nu på min dotter och hennes vänner som mestadels består av pojkar, de börjar utvecklas åt olika håll.

Det bästa min dotter vet är att leka med sina dockor. Hon badar dem, kamar dem, matar dem, byter blöja osv. Hon tar verkligen hand om dem. Ibland är dockorna ledsna och då tröstar hon dem. Hon är väldigt omhändertagande. Bilar och traktorer blir hon väldigt glad när hon ser ute, men hon vill inte leka med dem. Hon tycker om att städa, diska och plocka iordning. Laga mat är också en favoritsyssla. I vårt hem står min man för det mesta av dessa hushållssysslor. Att springa omkring och skrika, låtsasskjuta någon och slänga sig vilt på golvet, det gör hon inte. Men att sjunga, kittlas och dansa.

Någon sa till mig. Ta bort dockorna. Ge henne bilar. Jag undrar bara.... varför? Om hon nu blir glad av att leka med detta så kan hon väl få göra det? Varför ska jag kämpa emot de biologiska arvet hon har som kvinna.

Dock är jag väldigt öppen och fritänkt och tycker att alla ska få leva som de själva vill så länge det inte skadar någon annan. Jag hade en disskussion  med andra mammor (som bara har pojkar) att de aldrig skulle låta sin son gå ut i en klänning. Jag undrar, vad är det för fel på det? Om sonen nu vill ha klänning på sig, varför ska man lära honom att det är fel? Det är ju bara fel för att vi säger att det är fel, samhället? Och vem bestämmer att det är fel?

Är det inte föräldrarnas roll att stötta och och guida våra barn att bli självständiga tänkande individer. Är det verkligen rätt att plocka bort alla typiska "flickleksaker" för en flicka, eller att inte låta en pojke bära klänning?

Vad tycker ni?



Lilla H i en skjorta köpt på pojkavdelningen. Hon har flera gånger misstagits som kille i denna.

/Lilla H
Kommentarer
Elin - Blivande Mamma. säger:

Jag hoppas det :)

2011-07-07 / 23:30:35
URL: http://elinpantsar.blogg.se/
Cherie Mårtensson - I väntan på liten säger:

Svar: Till viss del fungerade det för mig. Det är någon form av sport tejp som barnmorskan har

2011-07-07 / 23:37:59
URL: http://mammacherie.se
Josefin - Melwins mamma säger:

nej jag vet inte, min syster har henne och hon gillar henne jätte mycket så jag vet inte, kankse för att jag är "ung"

2011-07-07 / 23:45:34
URL: http://melwinojag.blogg.se/
Katarina säger:

Äh vad fasen.. Jag har tre stora killar och en liten tjej. Hon har knappt fått några "tjej" saker, men är bland det flickigaste jag träffat på.

Låt barn vara barn, tjejer, killar, whatever.

Tycker man kan sluta upp med sånt j..a trams!

Det brukar bli bra tillslut i alla fall. Jag undrar många gånger vad som hände med alla som hela tiden kämpar emot det de vill, eller känner sig underlägsna männen (oftast är det ju så)..

Jag tror inte man löser det problemet med att plocka bort dockor utan med att boosta självförtroendet och tala om för båda könen att man duger som man är. OCH att man ska ta för sig, inte ta skit. Varken som barn eller vuxen..!



Och plättjärn behöver du :) Om du inte klickar ut ca en matsked och 2-3 plättar i ett stort järn.



Gör nu vad du tycker känns bäst för din dotter. Det brukar bli bäst i längden.

2011-07-08 / 00:03:38
URL: http://brakatarina.se
Johanna - Bf 10 September ♥ säger:

Tycker barn ska få leka med det dom vill & ha på sig det dom trivs med. Tycker hon é superfin i skjortan! Min blivande dotter (som kommer om ca 8 veckor) lär säkert också bli tagen för en pojke, eftersom jag inte e den som har allt i rosa, utan mest blått & andra "pojkaktiga" färger.



Sv: Ja, Alicia é så söt!



Önskar dig en trevlig helg!

Kram kram

2011-07-08 / 07:16:56
URL: http://skuggis.wordpress.com
Alfva säger:

Jag tycker iofs att det här med genus är bra för att öppna ögonen på folk som är helt stensatta i sina tjejer ska ha rosa, pojkar blått. Vi har haft mycket neutrala kläder (men också en del rosa), jag skulle aldrig drömma om att ta bort en typ av klädsel eller leksak för att hon ska leka med annat.

Ena dagen älskar hon bilar och ska bara leka med bilar, andra dagar är det dockor som gäller. Huvudsaken för mig är att hon inte blir begränsad, utan får göra precis det hon är intresserad av. Så länge det inte är hästar, för då kommer jag skrika. (Det sista var ett skämt. Nästan)

2011-07-08 / 08:20:13
URL: http://alfvan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!