Pixlad eller inte?

Sitter här hemma och är lite halvrisig. Känns sådär när det är strålande sol ute. Maken och dottern har cyklat till banken. Sitter och raderar bilder på facebook. Vill helst inte ha för många bilder där. Har även avtaggat mig på en massa bilder som vänner har lagt upp. Någon ordning och reda får det vara i bilddjungeln på nätet.

Hur ser ni på bilder på nätet? Jag var först ganska hård med att inga bilder på Lilla H fick finnas på nätet. Tills jag startade bloggen. Dom bilderna som finns på bloggen är bilder som håller mina krav. Alltså inga bilder i för privata situationer, inga nakenbilder eller annat konstigt. Jag är fortfarande väldigt hård med att folk lägger upp bilder på henne utan min tillåtelse.

Jag har supersvårt för när folk lägger ut bilder på sina barn nakna. Jag minns när jag var yngre så hade mamma och pappa ett fotoalbum med bilder på mig. Där fanns någon nakenbild tagen på mig när jag badar, jag är väl två på bilden. Sen när jag var mellan 6-12 så vägrade jag visa det albumet för någon för där fanns en nakenbild, det var jättekänsligt för mig. Så jag tänker att om man då lägger ut bilder på sin nakna ettåring kanske det blir enormt jobbigt för barnet sen när det blir äldre. Och på internet, där vem som helst kan se det. Och inte tala om alla otäcka människor och nätverk som dagligen scannar nätet efter nakna barn. Usch och fy.

Berätta gärna hur ni ser på det hela. Gärna ni också som inte har problem med några bilder alls. Intressant att höra lite olika åsikter!

/Lilla H
Kommentarer
Jennie & Fröken Flis säger:

ja har konstigt nog inte jätteont av det, men ja undviker att lägga ut nakenbilder p flis. Ja skulle väl kunna göra det men det känns lite onödigt i mitt tcke, som du säger så finns de många idioter där ute. Kram

2011-08-03 / 21:35:35
URL: http://jenniesays.blogg.se/
i min lilla lilla värld säger:

Jag visar nakenbilder, men aldrig på de privata delarna

2011-08-03 / 22:37:09
URL: http://saratilling.se
Emma - mamma till Lovisa säger:

Vi pratade om det en hel del här hemma innan bloggen startades och kom fram till att bilder även på Lovisa känns okej. Men det ska självklar vara bilder som vi tror att hon känner sig bekväm med när hon blir äldre. Tror att dagens bebisar blir så vana vid att bilder cirkulerar på Internet att det kommer kännas annorlunda för dem när de växer upp, det börjar ju bli en så naturlig del för många.

2011-08-04 / 07:56:49
URL: http://lillalois.blogg.se/
Malin säger:

Jag la faktiskt ut bilder på Benjamin och hans pappa som badade i vår lilla pool och Benjamin var naken, hade inte en tanke på att det kunde vara fel då det är det mest naturliga för mig, små barn som badar nakna. Fick dock en tankeställare när någon skrev en kommentar om pedofiler som letar nakenbilder på nätet så nu gör jag aldrig om det igen.

Kram

2011-08-04 / 09:11:47
URL: http://www.cannolisblogg.se
Johanna- En mamma på Limhamn säger:

Jag lägger ur bilder på min dotter men inte nakenbilder. Jo, nu ligger det en ute men den är tagen på så längt höll att man inte ser "nått". Alla jag känner ber om tillåtelse innan de lägger ut bilder på Linnéa precis som jag ber om tillåtelse innan jag lägger ut bilder på deras barn.

Tycker det är sjukt att man ska behöva oroa sig för att folk ska sexualisera bilder på ens barn, men eftersom jag själv blev offer för en pedofil som barn så är jag jättekänslig för sådant o tar hellre det säkra före det osäkra.

Håller också på att rensa på facebook, vissa "vänner" känns är ändå bara gamla bekanta som snokar runt.

2011-08-08 / 09:15:22
URL: http://www.johannaolinnea.blogspot.com
Anna säger:

Var håller du hus??

2011-08-09 / 21:10:54
Karolina säger:

Vilken mysig blogg du har! Hittade hit när du kommenterade hos mig :) Jag är sjukt nervös av mig med bilder på barnen, å ena sidan skulle jag vilja visa dem för hela världen (för de är ju så fina) men å andra sidan är jag så feg så jag vill inte att det ska gå att känna igen dem över ett dagisstaket...så jag lägger bara upp en fot här och där eller bilder bakifrån,,,på FB däremot lägger jag upp det mest...Samtidigt älskar jag att läsa "mammabloggar" och titta på andras gullungar så dubbelmoral mucho är vad som gäller för mig...

2011-08-18 / 09:54:41
URL: http://karosell.blogg.se/
MamaM säger:

du är så rolig att följa, för du har så mycket åsikter, om allt från bildvisning till klädval till frisyrer på barn! Jag tänker ungefär som du; vill inte lägga upp något på Ebba som hon kan tänkas bli arg på mig för senare, och i synnerhet inte nakenbilder om de inte är censurerade. Sen har jag ju valt att låsa min blogg, delvis för att inte vem som helst ska kunna titta på Ebba och oss hur de vill - nu vet jag ju vilka som är där och kikar =)

Angående frisyr så har vi klippt Ebba en gång, men kommer inte att klippa liknande frisyr som lilla H, för hennes hår har inte sådan kvalité, utan har mer självfall och virvlar i pannan som gör att hon inte klär i lugg. Ovårdat eller inte - jag tycker det är sött också med långt hår på små barn =)

Angående vinteroverall så köpte vi en fin på KappAhl förra året som jag hoppas håller en säsong till (om jag bara hittar den). Didriksson är säkert jättebra, vi letade länge och tittade på många men den från KappAhl var faktiskt den enda som hade alla de kvalitéer som vi letade efter. Känns som att overaller är pruttdyra var man än köper dem?

kram till dig

2011-08-22 / 22:04:26

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!