Snart är det fars dag.

Vi har ganska fasta rutiner här hemma. En av dem är att efter kvällsmaten (som alltid intas 18.10) så går Lilla H och hennes pappa ner på hennes rum och leker. Detta sker alltid. Lilla H är så van vid det att hon alltid hoppar ner från sin stol och säger -Kom ska gå mitt rum pappa när hon ätit klart. Detta är perfekt för mig som då kan passa på att plocka undan, fixa disken och städa slå mig ner i soffan och se på tv. Denna lek pågår oftast i ca två timmar, jag gör små gästinhopp oftast som någon slags servitris då de vill ha päron eller äppelbitar. Ibland kommer de också upp för att visa mig något. Ikväll radade de upp sig bredvid varandra och framförde en sång och gick sedan ner igen.

Jag är så glad att min dotter har en sådan fantastisk pappa. Han är verkligen supernärvarande och Lilla H älskar att umgås med sin pappa. Han jobbar superhårt på sitt jobb men tar sig alltid tid till sin dotter. Vårt föräldrarskap är väldigt jämnställt och det har aldrig varit tal om att jag ska ta störst ansvar för vårt barn för att jag är mamma (så är det hos många). Ena kvällen vi är i väg tar jag lite större ansvar och låter min man slappna av och nästa gång tar kanske han mer ansvar. Vissa veckor lägger jag henne 6 kvällar och andra veckor kanske bara 2 kvällar. Om den ena ska iväg på något roligt ensam på kvällen så tar den personen kanske mer ansvar på dagen eftersom att den andre kommer vara själv på kvällen. Det handlar om att ge och ta. Om att vara jämnställda, inte milimeterrättvisa, inte om kvinnor och män,  utan att vi är två människor som tillsammans har ett barn att ta hand om. En sund jämnställd inställning.

Några saker vi ej är jämnställda på dock:

♥ Byta bajsblöjor (min man är bättre på det än jag)
♥ Klättra runt på Leos lekland (jag föredrar sofforna där)
♥ Potträna (min man verkar tro att hon blir torr automatiskt)
♥ Klädinköp (min man har aldrig handlat ett plagg åt vår dotter)
♥ Städa lillans rum (jag vet vart allt skall vara det vet ej min make)
♥ Lämna & hämta på dagis (not by choice, jag är den enda som har möjlighet)
♥ Bad (det är i huvudsak min mans uppgift)
♥ Borsta tänder (oftast jag)


Hur ser det ut hemma hos er?

Lilla H med pappa på Kreta i maj. På väg till poolen.

/Lilla H
Kommentarer
Sara säger:

Låter som ni har en bra uppdelning. Detta funkar ju bra när man har ett barn. Men när man som vi har tre barn, som vill leka, har läxor, fritidsaktiviteter på kvällar & helger mm. Så är det bara för båda föräldrarna att hjälpa till så mycket man orkar för att när alla barnen har kommit i säng slänga sig ner på soffan;-)Huvudsaken är att man har en fördelning som båda är nöjda med.

2011-11-08 / 08:37:44
Ann-Charlotte säger:

Det ser nästan ut så hos oss också. Förutom att jag tar blöjorna :) Allt jämnar väl ut sig i längden. Ha en bra dag! Kram

2011-11-08 / 08:40:50
URL: http://ackadacka.blogg.se/
Sara - Med 3 små busungar! säger:

Kul att läsa! Här hemma är det nog liknande.. Jag sköter dagiset eftersom det är jag som är hemma. När jag ej är mammaledig så hämtar den som slutar först.

Bajsblöjorna är nog uppdelade, och klädinköpen sköter jag.

Matlagningen är det min man som sköter oftast, men han tycker att det är helt ok =)



Kramar!

2011-11-08 / 18:01:10
URL: http://glamina.blogg.se/
Johanna - mamma till Lykka säger:

TUsen tack! OCh vad fin din lilla dotter är också :-) Och kikade på hennes fina rum med också, det har du verkligen lyckats bra med! Vi flyttar om en månad och då ska lykka få ett eget rum och jag längtar som en toka efter att få inreda det, haha! Så mysigt :-)

2011-11-08 / 20:40:06
URL: http://sooulweeeper.blogg.se/
Fröken M säger:

halloj !

Här har var och en sina sysslor och vi trivs med det !

C lämnar på dagis, jag hämtar. Han betalar mer av räkningarna än vad jag gör, men jag fixar oftast mat och tvätt. Städning delar vi på medan jag oftast får ta bajsblöjorna... Jag tror aldrig det kan bli HELT rättvist på alla plan, hubudsaken är att man hittar något som funkar :)

2011-11-08 / 21:35:57
URL: http://frokenmela.se
malin säger:

Haha ja de "problemen" behöver jag inte ha, jag bestämmer och gör allt ;)

2011-11-08 / 22:05:35
URL: http://malinfaltz.blogspot.com
Jannie säger:

Skulle han FÅ köpa något till lill damen?? ; )

2011-11-09 / 07:32:13
URL: http://ettforsoktilldagbok.se
Linda säger:

Hon är alltid så fin lilla H så bra jobbat med klädinköpen :)

Här är det oxå mannen som sköter maten o jag kläder till o med mannen kläder ;) annars är det ganska jämnställt. :)

2011-11-09 / 10:05:16
URL: http://Mollibolli.blogspot.com
Caroline säger:

He he...skrev ett inlägg idag om rutiner. Hos oss är det mesta jämställt men jag är nog den som är mest med Isabelle då jag jobbar mindre. Men hennes pappa försöker ta igen det på helgen...

2011-11-09 / 23:34:42
URL: http://carolineofmalmo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
rss
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!